Arrow_left Zpět na seznam článků

Noc patří slunci: reklama na neexistující knihu

06. 04. 2016

V loňském roce jsme se pustili do trochu neobvyklého výzkumu. Místo rozesílání dotazníků a kladení otázek jsme se rozhodli začít pokusem, který měl ukázat, jak se dá na internetu budovat znalost značky.

 

Aby výsledky nic neovlivňovalo, vytvořili jsme fiktivní produkt, kterým byl detektivní román Noc patří slunci. Vymysleli jsme si i jeho autora Ulfa Tregeda a knize založili stránku www.nocpatrislunci.cz. Získali jsme tak produkt, který nikdo neznal a na který nikdy neběžela žádná reklama. Neovlivňovala ho tedy žádná televizní, rádiová ani jiná kampaň. Znalost značky zkrátka mohla podpořit pouze internetová kampaň Seznamu.

Internetové stránky fiktivní knihy Noc patří slunci.
 


 

Po třech týdnech jsme se prostřednictvím Výzkumníku pustili do průzkumu. Zjistili jsme, že o knize slyšelo 19 % z vás.
 

Podpořená znalost reklamy
 

Seznam vyšlo jedno procento znalosti kampaně na 218 640 Kč. Tím se ukázalo, že kampaň byla úspěšná a že internet dokáže budovat povědomí o značce za srovnatelných podmínek jako televize. Jak to víme? Pro porovnání jsme sledovali tři další produkty Seznamu a jejich kampaně v televizi. U nich vyšlo procento znalosti na 174 000 Kč až 210 000 Kč.
 


 


Do celé kampaně Seznam investoval 4 154 158 Kč. Díky tomu reklama dosáhla téměř 30 milionů zobrazení a přivedla na web knihy více než sto tisíc návštěvníků. Následně si román zkusilo koupit téměř 800 lidí, ačkoliv reklamní kampaň nebyla postavena jako prodejní. Dalších 7 000 zájemců přišlo na stránky přímo – například z výsledků hledání. Od nich jsme získali dalších více než 200 „nákupů“.
 

Kampaň

 


 

Když mluvíme o prodejích, je dobré říci, že peníze Seznam samozřejmě od nikoho nevybíral. Stačilo vyplnit e-mailovou adresu a tím projevit zájem o koupi. Po skončení kampaně jsme všem rozeslali zprávu s vysvětlením, o co vlastně šlo. Navíc jsme všechny odměnili poukázkou na nákup v knihkupectví.

Díky věrohodné kampani většina lidí nepochybovala o pravosti knihy. Na její dostupnost se ptala knihkupectví. Online databáze knih ji zařadila do svého katalogu.
 


Zaznamenali jsme také 285 slov a slovních spojení, kterými se lidé knihu pokoušeli hledat na internetu. Nejčastěji šlo o název románu nebo o jeho recenzi.
 

 

Experiment potvrdil, že online reklama funguje výborně a že internet umí budovat značku stejně dobře jako jiná média.

Pokud vás zajímají podrobné výsledky průzkumu, můžete si je prohlédnout na www.nocpatrislunci.cz/vysledky.


Mohlo by vás také zajímat