Arrow_left Zpět na seznam článků

Nákupy online: Důležité jsou recenze, rozhoduje ale cena

17. 02. 2016

V září loňského roku jsme zjišťovali, jak nakupují na internetu uživatelé Seznamu. Co pořizují online nejčastěji? Jak rozdílné jsou nákupní zvyklosti mladších a starších ročníků? Rozhodují se při nákupech jinak muži a ženy?

Nákup v posledním půl roce

Celkem rozeslaný dotazník vyplnilo 1 437 z vás. Zjistili jsme, že 86 % lidí nakoupilo na internetu alespoň jednou za posledního půl roku. Ve věkové kategorii 25–44 let to bylo dokonce 91 %. Zkrátka platí, že čím více lidé používají internet, tím spíše na něm také nakupují.

Frčí elektronika a móda

Když přijde na to, co lidé nakupují online nejčastěji, velká překvapení se nekonají. S přehledem vede oblečení, následují mobilní telefony, počítače a další elektronika. Silně zastoupené jsou i nejrůznější výrobky pro dům a zahradu nebo třeba kosmetické a drogistické zboží.
 

Co se na internetu nakupovalo nejčastěji?
 


 

Nerozhodnost před nákupem

Velký rozdíl panuje mezi lidmi v tom, jestli internet používají jen k nákupu nebo i k rozhodování. Zatímco 41 % nakupujících přesně ví, co jde do e-shopu pořídit, 40 % si na internetu teprve vybírá. Ženy chodí spíše na jistotu, muži častěji hledají dodatečné informace.
 

Věděl jste předem, jaké zboží jdete na internet nakoupit?
 


 

Zkušenosti druhých

Velmi důležité jsou při nákupech recenze. Při výběru výrobku je pročítá celých 63 % nakupujících. Pro čtvrtinu se jedná o zásadní zdroj informací, další třetině pomáhají se zorientovat. Více na recenze spoléhají muži, což ale může souviset třeba s častějším nákupem techniky.
 

Do jaké míry vás před nákupem ovlivnily recenze?

 


 

Co ovlivňuje výběr

Stále platí, že nejdůležitější je při nákupu cena. Rozhodují se podle ní tři čtvrtiny nakupujících. Dalších 12 % se nechává silně ovlivnit i výší slev.

Zatímco muži se řídí zejména podle značky výrobku a jeho parametrů, ženy dávají přednost vzhledu a slevám. Mladí lidé do 25 let naopak na cenu ani slevy tolik nehledí. Více je zajímají recenze a design výrobku.
 

Co nejvíc ovlivnilo váš výběr?
 


 

Doprava a platba

Co se týče placení, jednoznačně nejoblíbenější možností je dobírka. Celých 36 % nakupujících zkrátka nerado platí za zboží předem. Velmi populární jsou ovšem i platba kartou, osobně na prodejně nebo formou online peněženky.
 

Jak nejraději za zboží platíte?
 


 

Muži, mladší ročníky a lidé z větších měst si nejraději zboží vyzvedávají osobně na prodejně. Snadno tak zkombinují nižší cenu online nákupů s rychlým „doručením“ na pobočku. V případě Pražanů se jedná dokonce o 48 % z nich. Ve větších městech je také běžnější platba přímo na pobočce – právě z důvodu častějšího osobního odběru zboží.

Ženy si raději nechávají nákup dovézt a platí dobírkou či převodem. Obdobně nakupují i starší zákazníci.
 

Jakému způsobu dopravy dáváte přednost?

 



 

 

Zdroj: on-line průzkum Výzkumník | Seznam.cz; N = 1437; 9/2015


Mohlo by vás také zajímat