Nakupujeme chytřeji. Díky internetu v mobilu

24. 09. 2013

Není zbytí, čas od času je potřeba něco koupit. Díky internetu už to ale zdaleka není taková loterie. Na síti můžeme vmžiku srovnat ceny s konkurencí, porovnat sortiment nebo se začíst do recenzí, jak jsou s daným zbožím spokojeni ostatní. To všechno teď – díky internetu v mobilu – třeba i přímo v kamenném obchodě. Mobilní internet se stále více zapojuje do nákupního procesu. Jak? To nám 824 z vás prozradilo vyplněním dotazníku a dalších 15 rovnou tváří v tvář.

Zboží přes mobil někdy vybíralo nebo nakupovalo 59 % uživatelů mobilního internetu. 22 % z mobilu přímo nakoupilo.

Nejčastěji přes mobil nakupujeme


% z těch, kdo používají internet v mobilu

Přes mobil častěji nakupují muži a majitelé chytrých telefonů.

Část uživatelů mobilního internetu se nakupování na něm stále brání. Na vině jsou obavy o bezpečnost, nepohodlí nebo prostě nákup počká na doma.

Bez počítače ani ránu

Objevují se 2 základní strategie nákupu s využitím mobilního internetu:

 


Výběr i nákup provedený od začátku do konce přes mobil pořád vnímáme jako krajní, velmi nepohodlnou možnost. Počítač hraje v nákupním procesu přes mobilní telefon stále důležitou úlohu.

Dokončení nákupu na mobilu je typické, přihazujeme-li do aukce.

Mobil v obchodě

40 % uživatelů mobilního internetu se k němu obrací přímo při nákupu v obchodě. Mezi smartphonisty pak celá polovina.

Častěji tak činí muži. Hlavně při dražších nákupech.

Hlavní funkcí mobilu v obchodě je srovnání cen (aktuální obchod vs. jiný obchod či e-shop).

Někteří lidé už bez srovnání cen v obchodě nenakoupí.

Kromě toho v obchodě:

  • zjišťujeme další informace o zboží
  • porovnáváme výrobek s ostatními produkty
  • a čteme recenze

Pravidelně porovnává ceny na mobilu při nákupu v obchodě 15 % uživatelů. Dalších 22 % tak činí výjimečně.

Kup chleba

Mobilní telefon pomáhá při nákupech i jinak:

  • slouží jako nákupní seznam
  • a zdroj informací o adresách a otevírací době obchodů

 

Zdroj: průzkum Výzkumník Seznam.cz - on-line průzkum (N=824);
IDIs (N=15); 04-05/2013

Pro účely infografiky byla pozměněna jména
respondentů z důvodu zachování jejich anonymity.

Noc patří slunci: reklama na neexistující knihu

V loňském roce jsme se pustili do trochu neobvyklého výzkumu. Místo rozesílání dotazníků a kladení otázek jsme se rozhodli začít pokusem, který měl ukázat, jak se dá na internetu budovat znalost značky. Více >>

 

Nákupy online: Důležité jsou recenze, rozhoduje ale cena

V září loňského roku jsme zjišťovali, jak nakupují na internetu uživatelé Seznamu. Co pořizují online nejčastěji? Jak rozdílné jsou nákupní zvyklosti mladších a starších ročníků? Rozhodují se při nákupech jinak muži a ženy? Více >>

 

Jak jsme vybaveni novými technologiemi

Mají internetově aktivní Češi buňky na technologie? A jak s nimi umí zacházet? Náš výzkum chtěl zjistit víc! Minule jsme vám přinesli první část, která měla zmapovat, jak hodnotíme svoje IT dovednosti, tentokrát se zaměříme na to, jak máme technologiemi vybaveny svoje domácnosti. Na naše všetečné otázky odpovídalo 1322 z vás. Více >>