Arrow_left Zpět na seznam článků

Jaké jsou internetové děti 2: Návyky nejmladších uživatelů internetu

28. 03. 2014

Vzpomínáte? Přišli jste domů, zahodili školní aktovku do kouta a pelášili na hřiště. Nikde žádný Facebook, žádné YouTube, zavináč nanejvýš v lednici. Myslíte, že by dnes vaše dětství vypadalo stejně? Jak změnil internet životy dětí a to, jak tráví volný čas? Jsou on-line? A co tam dělají? Zeptali jsme se přímo jich.

Děti a internet

Děti brouzdají po internetu nejčastěji doma. Odpoledne a večer.

Internet je pro ně často odměnou. A jak samy říkají, bez internetu by to byla katastrofa!

Internet je pro dnešní děti denním chlebem. Používají ho hlavně pro zábavu a pro komunikaci s kamarády a rodinou.

Čím jsou děti starší, tím víc času on-line tráví. Dítě ve 4. třídě se připojuje zhruba jednou za 2 až 3 dny. Zato typický osmák zapíná počítač hned po příchodu domů.

Děti z nižších ročníků zpravidla nesmějí na internet, kdy se jim zachce, ale teprve když splní nějakou povinnost. Rodiče jejich pobyt on-line omezují. Dostals čtyřku? Tenhle týden žádný internet!

Jak se připojují?

Internet je dnes dostupný všem dětem. Když nikde jinde, tak ve školní počítačové učebně.

Nejčastěji se k němu připojují ze stolního počítače nebo notebooku.

Polovina brouzdá i na mobilním telefonu. 27 % na tabletu.
 

Internet v kapse

Mobilní telefony a tablety jsou častou branou do kyberprostoru.

Čím je dítě starší, tím spíš po kapsách telefon s přístupem na internet.

Zatímco na 1. stupni má mobil nanejvýš třetina dětí, v 8. a 9. třídě už je to přes 60 %.

Jinak je tomu u tabletů. Ty podle všeho slouží jako hračka pro menší děti.


E-mail

E-mailový účet má 95 % dětí.

Hlavní důvody pro založení e-mailu:

  • potřebují mít e-mailovou adresu, aby se mohli registrovat na různé weby (herní stránky, Facebook…)
  • chtějí si psát s kamarády, spolužáky nebo rodinou
     

Z počátku děti používají e-mail k soukromému psaní s kamarády. Postupně se však tato aktivita přesouvá na Facebook či Skype.

Z e-mailu se tak stává nástroj formálnější komunikace pro školní a organizační záležitosti, pří­padně pro dorozumívání s rodinou. Na důležitosti mu to ovšem neubírá a s přibývajícím věkem je používán stále častěji.

On-line kratochvíle

Internet je pro děti v první řadě zábava a komunikace.

Koukají na videa, poslouchají hudbu, hrají hry a baví se na sociálních sítích.

Video

Sledování videa je pro děti jednou ze základních internetových aktivit. Pouští si je 94 % dětí.

Ve 4. třídě kouká na internetová videa 84 % žáčků. Od 7. třídy už prakticky všichni.

Nejčastěji jsou to videa hudební, vtipná nebo videa ke konkrétním hrám.


Hudba

Muziku na internetu poslouchá 94 % dětí.

Poslech hudby s věkem stoupá a jde ruku v ruce se sledováním videí na internetu.


Hry

Hry jsou – hlavně mezi nejmladšími žáky – zásadní kratochvílí, která se promítá i do jejich ostatních internetových aktivit.

On-line hry hraje 88 % dětí. S hraním začínají už od 3 let.

Na rozdíl od hudby, videa a sociálních sítí obliba her s věkem klesá. Starší žáci uvádějí, že hry omezili ve 4. třídě, protože už jim na ně nezbýval čas.


Sociální sítě

Profil na některé sociální síti má 82 % dětí.

Během přechodu z 1. na 2. stupeň základních škol využívání sociálních sítí strmě roste.
 

Školáky, kteří mají smartphone nebo tablet, na sociálních sítích potkáte častěji.


Děkujeme všem zúčastněným učitelům a žákům za neutuchající ochotu při zodpovídání našich všetečných otázek a božskou trpělivost při zápasech s našimi dotazníky. Bez vás by tento výjimečný projekt nikdy nevznikl.

Zdroj: průzkum Seznam.cz
8 skupinových diskusí s žáky 4. a 8. tříd ZŠ; N = 80; 12/2012
On - line dotazování „Ptáme se učitelů“; N = 203; 12/2012
On – line dotazování „Ptáme se dětí“; N = 3549 (v některých výsledcích prezentujeme navíc i odpovědi 85 žáků
4. tříd, ti však byli v souboru podreprezentováni (N = 3 634)), 2/2013


Mohlo by vás také zajímat