Arrow_left Zpět na seznam článků

Jak sledujeme filmy v digitálním věku

27. 01. 2014

První diváci se museli svátečně vyfiknout a vypravit se za nimi do biografů. O pár dekád později už se stačilo rozvalit v trenkách na gauč v obýváku. A dnes můžeme pohyblivé obrázky hltat z počítačů, notebooků, tabletů, smartphonů a nosit je doslova po kapsách. Jak konzumujeme kinematografii v digitální éře? Ptali jsme se 1 240 z vás v našem on-line dotazníku.



99 % z vás aspoň občas sleduje filmy. Nejvášnivějšími diváky jsou mladí lidé.

Hlavní branou k nim zůstává televize. Na filmy v „bedně“ se dívá 92 % z vás.

Na počítači nebo tabletu si filmy pouští 78 %. I když polovina jen sporadicky.
 

Po televizním ovladači sahají zpravidla starší lidé. Mladší častěji volí počítač.

Alespoň někdy se dívá na filmy přes počítač 88 % lidí ve věku 10–24 let. U osob starších 45 let je to 60 %.

Na počítači si film nejčastěji pouští muži a lidé s vyšším vzděláním.
 


Nejvíc filmových diváků si najdou komedie a české filmy. Na paty jim šlapou akčňáky a sci-fi.
 

Kdy?

31 % diváků si zapne film v počítači proto, že v televizi nic nedávají. Zbytek televizní program neřeší a pustí si film zkrátka, když má chuť.
 


 

S kým?

Sledování filmů na počítači je pro 63 % samotářskou záležitostí, zatímco před televizí sedíme sami jen ve 42 % případů.
 


 

Kolik?

Ti, kdo sledují filmy na počítači, si jich průměrně pustí 7 měsíčně. Tuto hodnotu však vychylují filmoví nadšenci, kterých je sice minimum, ale jsou schopni pokořit i přes 50 filmů do měsíce. Přesnější hodnota je tak 3 filmy měsíčně.
 

Jaké?

V počítači nám nejčastěji hrají filmy stažené z internetu. V 62 %.

Filmy přímo on-line si pouští 40 % dotázaných, tedy polovina všech, kdo sledují filmy v počítači. Stejný počet sahá po DVD.


 

Dáváš vůbec pozor?

Při sledování filmů svou pozornost běžně tříštíme na další činnosti. A to hlavně u televize.

18 % diváků televizních filmů při nich téměř vždy ještě surfuje na internetu, dalších 24 % brouzdá často. Celkově se při filmech v televizi alespoň někdy toulá internetem 88 % lidí.


Sleduji film v TV a u toho surfuji na internetu

To filmům v počítači věnujeme výrazně větší pozornost. Polovina lidí nemá u sledování filmu v počítači nikdy zároveň puštěnou televizi, pětina jen výjimečně, pouze 14 % běžně.   
 

Sleduji film na počítači a u toho „po očku“ sleduji TV
 


 

Během reklamy

Když během filmu v televizi začne reklama, většina lidí odchází (do kuchyně, na toaletu) nebo přepíná.

Jen 9 % se na reklamu během filmu většinou dívá. Naopak čtvrtina nikdy. 65 % jen občas.

37 % dotázaných během reklamy alespoň občas sáhne po mobilu s internetem.
 

Zdroj: průzkum Výzkumník | Seznam.cz; N = 1240, 9/2013


Mohlo by vás také zajímat