Arrow_left Zpět na seznam článků

Jak si vybíráme auto? Rozhoduje cena i účel

29. 09. 2014

„Ve vývoji člověka jsou dva důležité momenty: když se postaví na vlastní nohy a když se posadí do vlastního vozu.“ S výběrem nohou se zaplaťpánbůh trápit nemusíme, ty už tak nějak vyfasujeme. Zato vybrat si ten správný bourák – to je věda. Jak na to jdeme? Ptali jsme se 706 z vás, kteří jste v posledních 2 letech kupovali auto nebo ho vybíráte právě teď.

Jak často měníme auta?

Většinou – v 59 % – se snažíme využívat auto, dokud nedoslouží nebo dokud náklady na opravy nepřerostou únosnou mez. Za to, že auta nestřídáme jako ponožky, může v první řadě finanční stránka věci, ale třeba i spokojenost se současným vozem nebo obava riskovat změnu.

Naopak čtvrtina dotázaných mění auto pravidelně po pár letech, ještě dřív, než vůz příliš ztratí hodnotu.

Nové, nebo ojeté?

Populárnější jsou mezi dotázanými auta ojetá. Ty volíme v 63 % případů, zatímco do vozů, které právě sjely z tovární linky, sedá jen 22 %.

Nová auta vybírají častěji lidé s vyšším vzděláním, ve vyšším věku (starší 55 let upřednostňují nové auto ve 44 %) a Pražané.

Důvodem preference ojetých aut je jednoznačně cena. I u ojetin je ale pro kupující většinou důležité, aby auto bylo „jako nové“ – po jednom majiteli, co nejnovější, co nejméně najeto.



Podle čeho vybíráme auto

Nejvíc dáme jednoznačně na cenu. Ale i ostatní kritéria v grafu jsou při výběru auta podstatná.

45 % dotázaných preferuje určitou značku. 55 % se rozhoduje podle kritérií, přičemž značka není klíčová.



 

Vedle jmenovaných kritérií řidiči vždy rozhodují podle účelu, kvůli němuž automobil pořizují. Pro rodiny je tak důležité, jestli se do kufru vejde kočárek. Pro chalupáře, kteří převážejí náklady po obtížném terénu, zas, jestli má vůz náhon na všechna čtyři kola apod.

Jakou chceme výbavu

Požadavky na výbavu jsou pestré. Ani ránu nedáme bez posilovače řízení, airbagů a ABS.


Táhnou technické novinky?

43 % vybírajících auto zvažovalo nebo zvažují i LPG, 37 % hybridní vůz a 18 % elektromobil.


 

Kam jdeme pro informace?

Nejčastěji se snažíme oříšek „jaké že auto“ rozlousknout na webu. 94 % těch, co kupovali nebo kupují vůz, při tomto procesu využilo internet.

78 % se také ptalo na rady známých, kteří jsou druhým nejdůležitějším zdrojem informací.

Do autobazaru nebo k dealerovi zavítalo 70 %.

Tištěnou inzerci nebo informace z televize využila nanejvýš třetina dotázaných.


 

Pro a proti hledání auta na internetu

Hlavní výhody internetu při výběru vozu jsou:

  • nejširší nabídka
  • pohodlí (netřeba se nikam vypravovat)
  • příjemně strávený čas
  • přehlednost
  • filtrování (zrychlení výběru)
  • spousta informací o autech, možnost vše si ihned dohledat


Najdou se ale i nevýhody:

  • chybí fyzický kontakt s autem
  • riziko podvodných inzerátů, neúplných informací
  • internet neporadí, je třeba mít vlastní základní přehled (problém pro laiky)
  • nevhodné pro internet v mobilu, malé obrázky


„Kdo má peníze, koupí si auto. Kdo je nemá, zemře jinak.“ –Fernandel

Přejeme šťastnou ruku a řiďte opatrně.

 

Zdroj: on-line průzkum Výzkumník|Seznam.cz; N=1624(z nichž 706 kupovalo v posledních 2 letech automobil nebo ho v současnosti vybírá); 2/2014
3 skupinové diskuse s respondenty, kteří v posledních dvou letech kupovali nebo aktuálně vybírají automobil; N=17; 2/2014


Mohlo by vás také zajímat