Arrow_left Zpět na seznam článků

Jak nakupujeme na internetu

12. 03. 2013

Co koupit a neprohloupit? A kde? Zatímco dříve jsme si tyto otázky kladli přímo při slalomu mezi regály, dnes na ně stále častěji hledáme odpověď on-line. Jak při internetovém nákupu postupujeme?

Používáme více vyhledávače, nebo srovnávače cen? Podle čeho vybíráme, kde nakonec nakoupíme? Díky vám už máme jasno.

2 206 z vás odpovědělo na přelomu února a března na náš e-mailový dotazník a svěřilo se nám se svým nákupním chováním.  Pro přesnější výsledky jsme se zaměřili na jeden druh zboží, který se přes internet prodává nejvíce: na elektroniku. A co jsme se dozvěděli?
 

Kde nakupujeme? Internet vs. kamenný obchod

V posledních 6 měsících nějakou elektroniku nakoupilo 71 % dotázaných.  Kde?


Na internetu nakupují častěji muži než ženy (elektroniku nakoupilo naposledy přes internet 60 % mužů) a lidé s vyšším vzděláním (62 % vysokoškoláků).

On-line nákupy jsou populárnější mezi mladými lidmi. Ovšem ani těm starším není internetové nakupování cizí. I ve věkové kategorii nad 45 let nakoupilo naposledy elektroniku na webu celých 39 %.


 

Jak na to jdeme?

Nákup na internetu neprobíhá přímočaře. Většina lidí (92 %) si produkt hledá na různých internetových stránkách, než se rozhodne pro konkrétní obchod, kde nakoupí.

  • 80 % zákazníků využilo při on-line nákupu srovnávač cen
  • 78 % fulltextový vyhledávač
  • 41 % prošlo různé internetové obchody
  • 12 % se porozhlédlo i po slevových serverech, nenajdou-li zboží v akci

Hledání zboží začíná nejčastěji ve vyhledávači (41 %) nebo ve srovnávači cen (28 %).
 

Před nákupem v obchodě? Internetové výzvědy

Jak už víme z prvního grafu, 42 % dotázaných nakoupilo klasicky v kamenném obchodě. Ovšem 83 % z nich si před nákupem vyhledalo informace o zboží a jeho ceně i na internetu!

Lidé, kteří nakonec uskutečnili nákup tváří v tvář, hledali zboží nejčastěji jednoduše ve vyhledávači (70 %), ale i ve srovnávači cen (58 %) nebo konkrétním internetovém obchodě (57 %).
 

Který e-shop zvítězí?

Uživatelé si před nákupem rádi zjišťují všechny možnosti a vybírají optimální variantu. Na druhou stranu také rádi nakupujeme v jednom internetovém obchodě opakovaně. 67 % nakupujících nenakupovalo ve zvoleném obchodě poprvé.



Lze však předpokládat, že většina lidí není dosud oddána jednomu konkrétnímu internetovému obchodu. Pouze 30 % dotazovaných nakoupilo v tomtéž obchodě opětovně a zároveň ho označili za svůj oblíbený.


Ostatní si finální e-shop vybírají nejčastěji podle ceny zboží.

Pokud jim srovnávač nabídne stejné zboží za nižší cenu, pravděpodobně se nebudou bránit nákupu v obchodě, kde dosud nenakupovali.

Tomu odpovídá i zjištění, že k prvnímu nákupu v novém e-shopu nás v 56 % případů přiměje právě cena.
 

Zdroj: on-line průzkum Výzkumník Seznam.cz, 02/2013, N=2206


Mohlo by vás také zajímat