Arrow_left Zpět na seznam článků

Běhá 28 % uživatelů Seznamu. Jaké jsou mezi nimi ale rozdíly?

19. 10. 2015

Taky si občas všimnete ve svém okolí jedinců, kteří se s odhodláním vrytým do tváře dobrovolně vrhají vstříc jakémukoliv terénu a honí další a další kilometry? A vy si před nimi připadáte divně, vlastně se občas i zastydíte, protože běháte leda když nestíháte autobus do práce? Jako mladí jste možná běhali za holkama (a ty vás pak třeba pěkně doběhly), teď pro změnu musíte občas oběhnout nějaké ty úřady (které sem tam vyběhnou zase s vámi), ale nic z toho by se rozhodně nedalo nazvat pravidelným sportováním? Tak se pojďme alespoň podívat, co na tom běhu vlastně lidé mají.

Není běžec jako běžec…

Běhat se dá různě a dost podstatné rozdíly jsou i mezi běžci. Ti by se dali podle intenzity běhání, pravidelnosti, motivace a dalších faktorů rozdělit do několika skupin.

Core běžci – jako stroje

Do této kategorie bychom mohli zařadit zhruba čtvrtinu z celkového počtu dotázaných. V zaměstnání a osobním životě bývají ambiciózní a odhodlaní dosáhnout svého. Běhají pořádně, dlouhodobě, alespoň 5 km na jeden trénink. Častěji jsou to muži, jsou úspěšní, společenští a běhají pro kondici a radost z běhu. Běh je více zajímá i na internetu (14 % ano, 45 % trochu), a to hlavně rady ohledně sestavení tréninku z odborných zdrojů. Nejčastěji běhají, aby byli v kondici (63 %) nebo aby si vyčistili hlavu (54 %). Od ostatních běžců je odlišuje také hodnocení – běhání je baví (47 %), jen 27 % tak chce shodit přebytečná kila.
 


 

Light běžci – jak se zrovna chce

Tato skupina je už trochu početnější, spadá do ní asi 27 % z běžců. Jsou to ti, kdo běhají poctivě a pravidelně, ale stačí jim kratší trasy. Ženy a muži jsou tu půl napůl, věkový průměr je v této skupině nejnižší. Běhají, aby byli v kondici, vyčistili si hlavu nebo zhubli. Na internetu se o téma běhání zajímají o dost méně (9 % ano, 34 % trochu, 57 % vůbec). Víc než samotné téma běhu a tréninku (který berou tak, jak je, a jeho vylepšování příliš neřeší) je na internetu zajímají rady o výživě. Nejčastěji běhají aby byli v kondici (67 %), vyčistili si hlavu (44 %) nebo aby zhubli (37 %).
 


 

Neodhodlaní – zatím nic moc

V této skupině se nejspíš pozná hodně z nás. Je v ní polovina všech „běžců“, kteří si ale ve skutečnosti byli jen párkrát zaběhat. Buďto začínají, nebo se dlouhodobě snaží dostat do rytmu. Převažují zde ženy, častěji než ostatní chtějí během zhubnout a musejí se do toho nutit. Běh na internetu je zajímá méně, hlavně rady pro začátečníky, toto téma řeší většinou na sociálních sítích.

Kdo běhá a kdo ne…

Trocha pohybu neuškodí, jen se donutit…

A co vy, našli jste se v některé z uvedených skupin, nebo vám běh naopak po chuti moc není?  Tak nebo onak, jít si občas zaběhat určitě neuškodí nikomu. Běh má totiž nesporně své výhody:

  • Je flexibilní: běhat lze kdykoli a kdekoli, není třeba vybavení ani spoluhráči.
  • Skoro žádné náklady, běhat se dá zdarma.
  • Má super efekt: zlepšení kondice, jde o komplexní a přirozený pohyb.
  • Rozehřeje před dalším cvičením, doplňuje ostatní sporty.
  • Běhá se na čerstvém vzduchu a v přírodě, což je zdravá relaxace.
  • Je to jednoduchý, nenáročný sport.
  • …a zároveň můžete vyvenčit psa!

 

Zdroj: on-line průzkum Výzkumník | Seznam.cz; N = 1006; 6/2015


Mohlo by vás také zajímat